Follow Us @kamharyatie

Sunday 4 August 2013

Vitamin Untuk Sendi dan Lutut



Apa itu Arthritis?

Perkataan arthritis berasal dari Greek arthron yang bermaksud "joint"/sendi dan Latin itis bermaksud "inflammation"/keradangan.  

Sendi (Joint) berada di pertemuan 2 tulang. Jari, lutut, pinggul, siku, bahu. Banyak bahagian badan kita mempunyai sendi. 

Arthritis adalah istilah perubatan untuk sakit sendi dan tulang atau dikenali juga sebagai radang sendi. Bila mana kita tak dapat berjalan lancar dan rasa sakit pada sendi, itu kita panggil arthritis. Cuba kita lihat golongan tua yang sukar berjalan. Biasanya mereka akan mengadu sakit sendi dan tulang di bahagian lutut, pinggul, pinggang dan tangan. Bukan sahaja golongan tua, malah ada golongan muda yang mengalaminya.
 

Jenis-jenis  Arthritis 

Terdapat lebih dari 100 jenis Arthritis. Berdasarkan kajian, Osteoarthritis dan Rheumatoid Arthritis adalah jenis arthritis yang biasa berlaku.




Apa yang menyebabkan berlaku arthritis?

1. Osteoarthritis

Osteoarthritis terjadi apabila kartilaj dah tak elastik, haus dan menjadi keras. Apabila ia keras, sendi akan mudah tercedera dan akan merasa sakit. Lama-kelamaan 2 tulang pada sendi akan berlaga dan menambah kesakitan yang ada. 

Sendi yang selalunya berlaku keradangan ialah lutut. Ini kerana,lutut adalah sendi yang menampung berat badan kita dan sentiasa digunakan sepanjang hidup kita.
 


2. Rheumatoid Arthritis 

Rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun, sistem kekebalan semulajadi tubuh tidak berfungsi dengan betul, sehingga sistem kekebalan tubuh menyerang rangkaian sendi yang sihat dan menyebabkan keradangan dan kerosakan sendi seterusnya. Genetik juga memainkan faktor penyumbang terhadap penyakit arthritis ini. 

 

Tanda-tanda dan Simptom

 1. Osteoarthritis

  • Nyeri - Sendi terasa nyeri apabila bergerak
  • Kekakuan - Sendi terasa kaku setelah duduk dalam tempoh yang lama atau ketika bangun tidur
  • Pembengkakan - sendi yang sakit akan kelihatan bengkak
  • Krepitasi tulang - Kadang-kedang terdengar bunyi retakan tulang pada bahagian yang sakit
  • Perubahan gaya berjalan - pesakit berjalan terdengkot-dengkot untuk menahan kesakitan
 
2. Rheumatoid Arthritis  

Tanda-tanda sama seperti osteoarthritis. Cuma Rheumatoid arthritis biasanya bermula di tangan, atau kaki dan juga akan mempengaruhi pergelangan tangan, beberapa sendi di tangan. Rheumatoid arthritis adalah juga ditemui di siku, bahu, leher, lutut, pinggul dan pergelangan kaki. Seiring waktu, radang sendi boleh rosak dan menyebabkan ciri-ciri lain seperti benjolan atau nodul di bawah kulit.


Bagaimana cara untuk mengatasi sakit sendi ni? Dengan Set Kesihatan Sendi dan Tulang Shaklee, kesakitan dapat dikurangkan malah terbukti berkesan mengatasi masalah kesakitan sendi.



Testimoni

Jom kita tengok beberapa testimoni dari mereka yang telah berjaya pulih dari masalah kesihatan sendi dengan mengamalkan Set Sendi Dan Tulang.








Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 

FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!